Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

måndag 22 oktober 2007

Att göra sig av med böcker

När man har rensat bland sina gamla böcker, så är det viktigt att man också får ut dem ur sitt hem. Om de står i kassar i hallen, i garderoben eller i något förråd, så är ditt arbete inte klart.

Att slänga böcker
Åh, jag vet vilket tabu det är att slänga böcker! Jag vet hur folk vrider sig som maskar när man för detta fruktansvärda på tal – att man skulle slänga en bok.

Det är därför jag säger det här: Släng böcker. Släng dem! Släng dem i papperskorgar, soppåsar, containrar. Slit sönder dem. Elda upp dem. Strimla dem, hacka dem, gräv ner dem i trädgården. Släng dem på vilket sätt du vill. Öva dig i detta!

Att återanvända böcker
Detta sagt ska jag ändå medge att det går, i begränsad omfattning, att återanvända böcker.

Antikvariat
Aktuella fackböcker, nyutkommen skönlitteratur och barnböcker av någorlunda kvalitet, är det ibland möjligt att sälja till antikvariat. Särskilt populärt verkar bildverk vara. Hoppas dock inte att ditt antikvariat ska köpa dina tråkiga, äckliga eller trasiga böcker. De vill också ha fräscha och intressanta grejer. Hoppas inte på storkovan. Ett par tior på sin höjd blir det, eller ett tillgodokvitto.

Sälja på Internet
Det är möjligt att sälja vissa böcker på annons eller auktion på Internet. Ge ge en reko beskrivning både av innehållet och bokens skick och sätt priset lågt, så kan du få den såld. Också här gäller att det är nya och fräscha böcker som går att sälja – gamla och äckliga böcker har folk redan. Det är en del pyssel med packpåsar och frimärken, och förtjänsten är oftast minimal.

Loppis
På loppis kan du få en femma eller tia för dina gamla deckare. Andra typer av böcker är svårsålda.

Välgörenhet
Emmaus och Myrorna tar emot alla slags böcker och gör en god gärning i att sälja dessa vidare till låga priser.

Återbruksrum
Där vi bor har vi förmånen att det finns ett återbruksrum där boende i området ställer saker de sorterat ut, så får andra gå och titta om det är något de vill ha. Ett enkelt sätt att göra sig av med sina pryttlar och inte minst böcker. Även här gäller dock den gyllene fräschör-regeln: nya, fräscha böcker försvinner direkt (jag menar direkt!), gamla, äckliga böcker slängs i container på städdagen.

Ge bort
Det absolut enklaste sättet att cirkulera sina böcker är att ge bort dem till vänner och arbetskamrater. Ta till vana att ge bort dina lästa pocketböcker direkt – dina vänner blir glada över att få böckerna när de fortfarande ligger på topplistan! Håll inte heller fast vid dina fackböcker i onödan. När man läst och bläddrat i den där fina inredningsboken/hobbyboken/livsstilsboken några månader, så kan det mycket väl vara dags att släppa taget. När din vän beundrar din bok, och försjunker i den vid sitt besök – ge henne den! Låt dina böcker flyga fritt!

Boktips: "Rensa i röran med feng shui" av Karen Kingston. Denna lilla bok revolutionerade mitt förhållande till alla slags prylar, inte minst böcker. Man blir mycket motiverad att rensa när man läser denna bok!

4 kommentarer:

ninni sa...

Jag är faktiskt väldigt duktig på att rensa ut böcker. Jag bestämde mig för ett tag sedan att de flesta bara tog plats och att jag inte skulle läsa om dem i alla fall, så jag hivade iväg enormt mycket till Myrorna. Skönt!

rocknrollstar.blogg.se sa...

roooolig blogg.

Mr Friar sa...

Roligt att ni hittat hit, och tycker att det är roligt ;) också... Ninni, ja jag har också gått den där vägen, att hiva, och det känns mycket lättare sedan och friare hemma. Vi har lägre bokhyllor nu t.ex., när vi inte har alla gamla inaktuella böcker kvar. Mycket snyggare och känns bättre.

Anonym sa...

På vårt dagis har någon ställt in en låda med pocketböcker. Alla föräldrar är inbjudna att byta böcker med varandra via lådan. På samma sätt byter vi böcker med varandra på jobbet. Bra idé tycker jag.