Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

måndag 29 oktober 2007

Erbjudanden, tävlingar och kuponger

Specialerbjudanden, varutävlingar och olika typer av rabattkuponger är förstås inget annat än reklam. Kanske vill vi tro att det är förmånligt för oss, att vi kan dra nytta av det hela. Men nej, det handlar bara om att sälja på oss produkter.

Erbjudanden
När det gäller el, telefoni, banktjänster och några saker till, dränks vi numer i ”erbjudanden” som ska locka oss från det ena företaget till det andra. Erbjudanden som brukar vara i stort sett är omöjliga att genomskåda. Företagen tar med den ena handen och ger med den andra och slutresultatet är i stort sett det samma oavsett vad du väljer.

Titta på sådana här erbjudanden högst en gång om året för varje typ av tjänst. Gå då igenom ditt avtal och jämför med ett par alternativ. Fatta sedan ett beslut och stå fast vid det. Kommer det nya erbjudanden så vet du var du kan lägga dem – i papperskorgen.

Självklart ska man se till att ha bra villkor på sina avtal. Men strömmen av erbjudanden och olika kombinationer av ”ring gratis” och ”fasta avgifter” är inte genuint intressant ur kundperspektiv. Det handlar trots allt om en form av marknadsföring. Avsikten är att dra din uppmärksamhet till produkten. Därför gör man oftast rätt i att avstå från att ta del av denna ”information”.

Tävlingar
Tävlingar med gratis deltagande kan vara en frestelse. Här kanske finns pengar att tjäna!

Låt dig inte luras. Tävlingarna är marknadsföringsknep. Och det vet du när du sitter där och knåpar med en patetisk slogan. Gör rent hus med denna sysselsättning. Du missar ingenting. Jag lovar.

Kuponger
Klipper du rabattkupongerna ur reklamblad för att få 3 kronors rabatt på en formfranska?

Visst är 3 kronor alltid 3 kronor, men jag vill varna för den snedvridning av uppmärksamheten som sker när man sysslar med rabattkuponger. Först måste du ägna tid åt att läsa kuponghäftet. Sedan välja ut vilka varor du ö h t är intresserad av att köpa – vilket ofta är förvånansvärt få. Sedan ska du få med dig kupongen till affären och också komma ihåg att köpa varan - innan kupongen slutat gälla.

Jag kan förstå attraktionskraften i att tjäna 3 kronor men föreslår att du för informationsfastans skull – på prov - struntar i alla kuponger.

Vad matkostnaden i slutänden blir beror på så många faktorer: vad du äter, hur mycket du äter, vilken butik du handlar i, hur mycket rester du måste slänga och så vidare. Att ”värdet” av kupongen skulle vara en tungt vägande faktor i matbudgeten är rena fantasier. Reellt är däremot värdet av din tid och värdet av att inte ha skallen full av skräptankar, till exempel tankar på kuponger.

Kupongtävlingar
Spara aldrig, aldrig, aldrig på urklippta plastbitar från toalettpapperspaket eller bortpillade etiketter från julmustflaskor, för någon förmån som ska dyka upp när du skickat in tre, fem eller tio plastbitar/bortpillade etiketter. Dessa erbjudanden är alltid falska. Jag har prövat sådana erbjudanden och jag har aldrig fått något.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en sån där kupongnisse. Ska försöka jobba bort det :)

Jag har skickat in flera sådana där märken man ska spara på och alltid fått det som utlovats. Perfekt med gosiga Serlaekorrar ohc Lambilamm till barnen i julklapp. Och spelen från musten var också bra.
Och även i de fall man får värdekuponger så har jag fått det.

Anonym sa...

Mja, här känner jag mig lite kluven till råden om kuponger mm. I princip håller jag med om allt. Kuponger och erbjudanden är förstås metoder för att ta makten över våra tankar och sälja saker till oss. Lura oss om man så vill. Men i ett sammanhang tycker jag att jag är vinnare. Det gäller erbjudanden om tidskrifter. Jag vill gärna prenumerera på en tidskrift. Men det räcker med tre nummer, sen ledsnar jag. Därför passar det mig utmärkt med erbjudanden i stil med "3 nummer för 29 kr + ett skruvmejselset". Dels är det kul med presenten, dels är det lagom med tre nummer.Men det gäller att komma sig för att säga upp prenumerationen :-)

Mr Friar sa...

malve: jag har måste ha haft otur med mina insamlade kuponger! Eller så var det ett tecken från universum på att jag inte skulle lockas in på denna vägen med kupongklippande haha. Jag har bara gjort det 2-3 gånger (klippt ur kuponger och skickat in), sen var jag bränd ;).

Mr Friar sa...

dingovalle: Hehe, ja det låter som en bra affär :). Nuförtiden behöver jag inte ens prenumerera, de skickar presenterna ändå. Men jag tycker inte de brukar vara så bra, senast var det en konstig blyertspenna.