Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

torsdag 15 november 2007

Har du tidskriftshögar?


Högar fungerar tyvärr som magneter, så att mer av det som högen innehåller automatiskt hamnar där. Högen växer.

Om du har samlat på dig högar med tidskrifter, så är det dags att göra sig av med dem nu.

Bär ut högarna i soprummet eller kör dem till en pappersinsamling. Och nej, jag vet vad du tänker, men du behöver inte gå igenom dem först och leta efter artiklar.

När man är fri från högar, blir det genast lättare att göra sig av med en ny tidskrift direkt när den är läst. När det inte finns någon hög att lägga den på, så känns det helt naturligt att genast slänga eller ge bort.

Gå och plocka fram dina högar med tidskrifter nu med en gång och lägg ner dem i kassar. Det är nu dags att släppa taget om den fasen i ditt liv då du samlade på tidskrifter.

När du slängt tidskrifterna kommer du att märka att rummet där de förvarades känns renare och lugnare. Om du förvarat dina högar i sovrummet, och i synnerhet om de legat under sängen, så kommer sannolikt din sömn också att bli bättre.

Du kommer att känna dig lättad när du fått ut tidskrifterna ur ditt hem.

Bild Crosslen Flickr

7 kommentarer:

Anonym sa...

Detta tål att tänka på (fast inte så länge). Jag återkommer när jag har fått tummen ur.

Anonym sa...

Det har jag gjort. Gav bort alla gamla tidningar till olika kompisar. Så alla blev glada och nöjda. Men jag gick igenom dem innan....och har jag någon gång kollat på urklippen? Nej, såklart inte!

Magazine Girl sa...

Jag skulle bli SERIÖST DEPPIG om tidskrifterna försvann ur mitt hem...
http://onglossypaper.blogspot.com

Mr Friar sa...

Då tycker jag du ska behålla dem magazine girl!! (Det hör man ju på ditt namn att det här inte gäller dig ;)! ) Många varma hälsningar från Mr Friar (munken)

Anonym sa...

I hegen städade jag och min halva bland tidskrifterna, tack vare ditt inlägg. det blev jättebra. Tack.

Mr Friar sa...

anonym: vad glad jag blir :).

Anonym sa...

Dagens befriande handling. Tack för inspirationen. =)