Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

måndag 29 oktober 2007

Bokklubbar



En särskild variant av erbjudanden finns i bokklubbarnas värld. Här kan du få pennor, klockor och broderade dukar för nästan inga pengar alls, om du går med i ”klubben”. ”Erbjudandena” brukar gödslas med en mångfald broschyrer och spetsas med klipp-och-klistraetiketter och förskrivna kuvert. Förhoppningen från bokförlagets sida är att du ska börja prenumerera på deras reklam och betala överpriser för böcker.

Gå inte med i bokklubbar. Introduktionsgåvorna är undantagslöst av låg kvalitet. Bokpriserna när du väl är medlem är dramatiskt högre än hos internetbokhandlarna.

Det finns inget ekonomiskt värde i att nappa på ”erbjudanden” av det här slaget. Det stjäl bara tid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt så. Och ändå sitter man där och kollar varje gång erbjudande kommer - sen fångar man förnuftet och kastar alltsammans i återvinningen.

Mr Friar sa...

Roligt att du hittat hit. Visst kan man fastna i att kolla sådant. En bra sak med att skriva de här inläggen är att jag faktiskt påminns om att ta mina egna råd! I går blev jag frestad av några konsum-kuponger, men då kom jag på att jag har ju själv skrivit att man ska sluta med kuponger, då blev det lätt att slänga :).