Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

måndag 10 december 2007

Släng ut TV:n

Har man inte en TV blir man något av ett UFO i andras ögon. De flesta tycker nog att jag är ganska normal, men de blir mycket chockerade när det kommer fram att jag inte har en TV. Jag tycker att det är konstigt att folk är så intresserade av att jag inte har TV, men det är de.

Vi har inte TV. Den gick sönder och vi skaffade aldrig någon ny.

Eftersom jag inte var så bra på att hantera TV-tittandet (det blev lätt för mycket) så känns det bra att inte ha någon TV-apparat över huvud taget. Man slipper frestelsen. Med tiden kan jag också säga att programmen faktiskt förlorat sin attraktionskraft.

Informationsfasta och TV
Om man kan handskas med TV:n så kan man naturligtvis ha en i sin ägo. Men ska du genomföra en verklig informationsfasta, då är det nästan ett måste att du gör dig av med den under din fasteperiod. Ställ ner den i källaren om du inte vill klippa helt. Säg sedan upp licensen. Ge dig själv åtminstone några månaders TV-frihet, innan du bestämmer dig för vad du tycker om det.

Jag vill absolut inte moralisera över TV-tittande. Det finns många bra program och umgänget framför TV:n har också sina goda sidor. Men om du tycker att du har en tendens att ”fastna” framför TV:n, eller om du bara känner på dig att du tittar ”för mycket”, då ska du absolut ge det TV-fria livet en chans. Det är inte ett så stort trauma, som man kanske föreställer sig.


Alternativ underhållning
Att nyheterna från TV:n skulle vara av någon högre kvalitet kan jag inte gå med på. Det man får veta genom TV-nyheterna får man lätt reda på genom att ögna igenom första sidan på en dagstidning. TV handlar först och främst om underhållning.

Det finns många alternativ:

Läsning
Som moderna totalstressade informationsneurotiker har läsning blivit något vi oftast ägnar oss åt i olika pauser: tåget, bussen, väntrummet, när vi äter lunch eller när vi egentligen borde sova.

Gammaldags hederlig sitta-i-fåtöljen-läsning när det skymmer på, är faktiskt en helt annan sak. Och är man två eller fler som sitter och läser, då känner man sig verkligen 1800-tal – på ett bra sätt.

Spel
Spel ger det spänningsmoment man ofta söker i underhållning. Damma av ditt gamla TP eller rappakalja. Eller spela kort. Luffarschack eller schack. Eller gå ut och spela någon bollspel!

Bio
Man sparar både tid och pengar på att inte ha TV. Unna dig att gå på bio i stället då och då.

DVD
Det kanske verkar som fusk, men man kan ju faktiskt titta på film i datorn. Hyr DVD och dra fram bekväma fåtöljer. Det är trots allt en stor skillnad mellan att se en utvald film på en tid man själv bestämt, och att zappa sig genom en usel TV-tablå.


Barn och TV

Till det normala livet hör i vår del av världen att titta en del på TV. Låt inte en eventuell övertygelse om TV-frihetens välsignelser gå ut över barnen.

De flesta föräldrar begränsar väl redan nu sina mindre barns TV-tittande. Och om de större barnen börjar ”fastna” vid rutan, kan man självfallet hjälpa dem genom gränser och överenskommelser. Men att låta barnen vara helt utan TV tror jag inte på. Låt dem ha en egen TV i sin egen vrå om du inte vill ha en i vardagsrummet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde nyss en tabbe coh gick på ett erbjudande om 27 kanaler gratis i ett år. Hey, varför det. Jag kollar nästan aldrig på TV som det är, inte behöver jag fler kanaler...fast ungarna blir väl glada över att få disney, kanske.

Det jag inte tänkte på är att det förmodligen skapar ett beroende av de extra kanalerna. Funderar på att bara ha det på tvn i källaren. Där sitter ingen och slötittar.

(Ska tillägga att det var innan jag fick reaförbud :))

Mr Friar sa...

Jag grips av det här med reaförbudet, vilken bra idé.

27 kanaler låter som alldeles för många :-)! Men jag tror inte du blir beroende utan avbställer lätt efter ett år ;).