Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

måndag 5 november 2007

Post

Tillägnar man sig några enkla rutiner, så går det sedan riktigt snabbt att hantera sin post, och man slipper få trista högar liggande.

Det första man ska göra är att minimera mängden post.

Minimera mängden
Den största mängden oönskad post består av reklam. Här gäller det att stoppa all inströmning. Tro inte för ett ögonblick att du behöver reklamen, utan sätt bara stopp.

Utdelad massreklam
Om du inte redan har gjort det rekommenderar jag dig att genast sätta upp en skylt på din ytterdörr, med texten ”Ingen reklam, tack!”. Den enkla åtgärden minskar omedelbart den inkommande pappersmängden i hushållet med 2/3. Det sparar din tid, det sparar pappersmassa och det sparar brevbärarens knän.

Det finns ingen anledning att vara argsint på en sådana här skylt, brevbäraren styr inte över mängden reklam.

Skriv vänligt och gör skylten dekorativ, då blir både du och brevbäraren glad. Kom ihåg även de gratis utdelade tidningarna. Skriv till exempel:

"INGEN REKLAM, tack!
Ingen (gratis-lokaltidningens namn).
Ingen (namn på annan trycksak som delas ut gratis).
Tack så mycket!"



Om någon reklamutdelare eller brevbärare ändå stoppar reklam i din brevlåda – lägg då reklamen direkt i pappersinsamlingen. Läs den inte.

Adresserad reklam
Anmäl att du inte vill ha adresserad reklam i din brevlåda genom att kontakta ”Nix adresserat”, tel. 020-55 70 00.

Är du kund hos ett företag fungerar inte ”Nix adresserat”. Då får du kontakta företaget direkt. Du finns kvar i deras kundregister tills du anmält att du vill tas bort.

Tacka ja till e-utskick från föreningar
Vissa föreningar och institutioner erbjuder ett e-utskick av information i stället för pappersvarianten. Om inget särskilt talar emot det, ska du tacka ja till e-utskicket. Då kan du skumma informationen på nätet om du behöver.

Hantera inkommande post
När du har minskat mängden post så mycket det går, gäller att göra processen kort med den post du ändå får:

* Ha en plats där ni alltid lägger posten när den kommit. Placera den strategiskt så att ni når den från hallen. Man ska inte behöva ta av sig skorna för att lägga posten på rätt ställe.

* Gå igenom all post varje dag.

* Skaffa en stor papperskorg.

Sortera posten så här:

1. Släng adresserad reklam och tidskrifter du inte beställt utan att öppna dem. Du behöver inte bläddra igenom den här typen av post, det är bättre att lägga den direkt i papperskorgen.
2. Öppna kuvert med räkningar och lägg innehållet på en speciellt utsedd plats. Du behöver inte studera summorna, än mindre nagelfara enskilda poster i räkningen nu, lägg den bara på sin rätta plats och avvakta månadsskiftet.
3. Meddelanden om villkorsändringar och erbjudanden om att byta elleverantör/telefonabonnemang kan du också lägga i högen med räkningar. Ni kan ta ställning till dessa papper vid ett enda tillfälle. (Många erbjudanden kan man slänga direkt, se kapitlet ”erbjudanden”.)

Att sortera posten ska inte behöva ta mer än två minuter och när du genomfört 1-3 är det ofta ingen post kvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilka bra tips. Min syster var på besök i helgen och fick uppdraget att sortera tidningshögen. Hon undrade lakoniskt varför vi inte har en "ingen reklam"-skylt. Vi skämtade om att jag vill ha mataffärernas reklam men inte byggvaruhusens och teknikbutikernas och föreställde oss hur en sån skylt skulle se ut ;-. Särskilt om jag vissa veckor vill ha just reklam från leksaksbutiker eller så. Stackars brevbärare ;-D

Men jag tror faktiskt jag kan släppa matbutikernas också om inte annat för att förbättra brevbärarnas arbetsvillkor. Och mitt eget kånkande till pappersinsamling.

Mina döttrar ska få göra en vacker skylt. De var på syfestival i helgen och lärde sig en massa scrapbooking-knep.

Mr Friar sa...

Scrapbookinknep låter super:)!

Man får göra rent hus med såna där reklambroschyrer. Jag får fortfarande luta mig mot disciplinen när det gäller de adresserade kupongerna från Konsum och andra ... "10 kronor bara, för en limpa bröd!" Men sen när man lyckats få med den till affären, så är limporna vanligen slut redan... Låt oss flyga på lätta vingar från reklamhögarnas slum :)!

Anonym sa...

Du är förståndig du! (obs inte ironi)

Jag sitter faktiskt här och skrattar åt mig själv, just nu. Åt mina tankar...

Ungefär så här: "Ja, jag sätter upp en skylt på brevlådan direkt. Men, då går jag ju miste om reklamen från XXX och så missar jag ju XXX osv".

Får skylla detta på min nyfikenhet och visst mått av kontrollbehov. Det har inte riktigt "gått över" än, trots att jag sprungit hårt in i den berömda Väggen.

Jag har tränat flera år på ett liv mer i stillhet, men jag kan tydligen inte ta examen än. :)

Varma hälsningar: M.F.

Mr Friar sa...

Mrs Fatigue, kul kommentar. Visst kan det vara så där man tänker, tills man inte gör det :).