Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

onsdag 12 december 2007

Tack till idégivaren

För ett par år sedan skrev Aftonbladets krönikör Carl Hamilton att han knäade under en alltför stor mängd information. Det var all reklam, alla tidningar, alla erbjudanden, allt som han måste ta del av, sortera och värdera. Kunde ingen ge en universallösning på detta? Kunde ingen skriva en bok om hur man i tio steg kunde befria sig från detta övermått av information? Så det var så jag fick idén till den här boken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst Ögonblickets tyranni av den norske socialantropologen Hylland Eriksen? Om inte, gör det ;-). Han förklarar och analyserar varför informationsstressen finns, men åtgärderna är han inte lika fyllig på. Så din bok behövs...

Mr Friar sa...

Jag har inte läst den. Tack för tips, ska kolla stadsbiblioteket, den var slutsåld just nu. Du ska veta att jag uppskattar att du läser det jag skriver, alla ni som läser, jag uppskattar det verkligen.