Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

torsdag 6 december 2007

Öva på IKEA




En sak jag är lite bra på, är att röra mig på affärsgator utan att titta i skyltfönster. Det har blivit helt naturligt att bara gå rakt framåt och se rakt framåt. Då kan jag bibehålla min sinnesfrid även när jag omges av alla "köpbudskap".

Budskapen finns ju där och pockar på uppmärksamhet! Hey, de är ju specialkonstruerade för att dra till sig våra blickar och tankar (och i slutänden pengar)!

Men ger jag efter för det och börjar ta in, då mår jag faktiskt ganska dåligt efter en stund.

Därför är jag glad att jag någorlunda naturligt kunnat avstå från att glo. Det gör som sagt, att jag förblir lugn, även i den mest stressade shoppingmiljö.



Öva

Om man vill öva sig på detta är faktiskt IKEA ett bra ställe!

Vi brukade bli osams på IKEA. Båda blev stressade och överstimulerade, och när vi nådde kassorna var irritationen vanligen ett faktum.

När vi började med en slags aktiv askes vid IKEA-besöken, så blev det lättare.

Vi går i princip förbi allt. Inget av "Det här skulle kanske..." eller "Vad tycker du om det här...".

Vi går lugnt och direkt till varan vi vill ha och sedan vidare. Känns det inte rätt att ta en vara så får det vara, då släpper vi helt och går vidare. Och absolut inget irrande på fel avdelningar. Ute på mindre än en timma (inkl. fika) och lugna och glada.

(Missförstå mig inte, jag tycker väldigt bra om IKEA. Men jag tycker inte om den person som jag blir om jag reagerar på all exponering i ett varuhus.)


Inga kommentarer: