Introduktion

Måste du läsa tidningen varje dag och titta på TV varje kväll? Har du e-post backlog och högar av oöppnad post? Samlar du på tidningsurklipp? Då lider du troligtvis av informationsberoende. "Rensa i informationsröran" går igenom olika typer av information, och vad du ska göra med den för att också få plats med dig själv.

måndag 7 januari 2008

Inlägg

Tyvärr har undertecknad lite skrivkramp så det utlovade kapitlet om internetmissbruk har fastnat i halsen. Hoppas kunna hosta upp något under veckan som kommer.

***

Däremot kan jag nämna att i den mån ens internetmissbruk tar sig uttryck i alltför idogt surfande på våra stora dagstidningar, så tycks drakarna ha löst det problemet åt oss nu: Laddningstiderna är så långa att jag orkar nästan inte öppna DN eller Svd längre!

Vassa Eggen har också lagt märke till detta och även satt sig att mäta tiderna ;).

***

Mitt upprop om erfarenheter av internetmissbruk har inte heller mötts av rungande gensvar ;). (Johanne och Kastrullhexan kommenterade internetmissbruk i min andra blogg, här.)

Johanne säger visserligen att hon har fått "lägga band på sig" "...får bara sitta här när jag verkligen har tid med det. Om jag inte har koll, sitter jag och klickar, och bara mår illa. Ibland tror jag att man liksom blir drogad av ljuset från skärmen. "

Kastrullhexan medger att hon är "...hooked" och att hon spelat spel (inte om pengar) lite väl mycket förut.

Inget av det där låter alltför allvarligt tycker jag och framför allt verkar inte skribenterna vara färdiga för något AA för internetaddicts än på ett tag. Jag förstår att det är jag själv, som får stå modell för detta med internetmissbruk. För jag kan konsten att fastna. Klick, klick.

Vi hörs kära vänner, när min musa hörs genom molnen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har svår abstinens.... Vart har den moderne munken på Metro tagit vägen?! Minns att jag en dag såg dig på plats 23 över mest lästa. Och idag hittar jag dig inte. Du FINNS inte. Då jag tvivlar på detta, försöker jag söka upp dig på annat sätt....
(Du vet nog hur du ska hitta mig utan mail-adress...)